Scaffolding = GPS

I ett tidigare inlägg nämnde jag att på Symposiet 2015 på Nationella centrum för Svenska som andraspråk fick äran att möta Pauline Gibbons (Assoc. Professor University of New South Wales, Sydney, Australia). Hennes föreläsning om scaffolding var en av höjdpunkterna under hela symposiet. Mycket kändes igen men mycket var bra att bli påmind om.

Vad är scaffolding? Vad kan jag som lärare göra, vad kan vi tillsammans med eleven göra och vad kan eleven göra självständigt? Enligt Gibbons visar och demonstrerar läraren, tillsammans med eleven ger läraren så mycket support som är nödvändigt för att eleven skall kunna genomföra uppgiften. Eleven ska sedan självständigt kunna lösa uppgiften oberoende av läraren. Min fundering över hur mina elever kan förbättra sin läsförmåga ledde till Gibbons igen. Under föreläsningen jämförde hon scaffolding med en GPS som med hjälp av kort information visar vägen.

IMG_27251
GPS – visar vägen

GPS:n ger exakta anvisningar hur man ska åka för att nå sitt mål. Dels genom det talade ordet men även med hjälp av pilar och en karta men även landmärken som trafikljus, bensinmacken eller liknande. Scaffolding innebär med andra ord att jag leder mina elever på rätt väg så att de når målet. Att integrera språket i klassrummet med fokus på talat språk och litteratur blir som en bro för läskunnighet.

Mitt försök blir i de kommande lektionerna att ge eleverna en “GPS” för att kunna nå målet – nämligen att läsa och förstå en text.Jag har fått inspiration av Gibbons övningar och gjort en presentation. Jag får återkomma och berätta hur det gick i praktiken dvs i klassrummet.

mqdefault
Min scaffolding på Youtube

Så här ser min planering till Tyska 3 ut:

Aktiviteter före läsningen

Titel: Die fünfte Jahreszeit – Vad tror du texten kommer att handla om?

IllustrationTitta på bilden och gissa vad texten handlar om.
Aktiviteter under läsningen
Syfte med de är att ni blir skickliga läsare.

  • Skumma igenom texten för att få en uppfattning
  • Läsa texten högt
  • Närläsning – läs texten en gång till, noggrannare den här gången, och förvissa dig att du har förstått texten.
    • Stryk under sådant som du inte har förstått
    • Ta upp det parvis
    • Vilka strategier använder du?
      • språket/ord som omger det svåra ordet
      • vad kan du redan om ämnet?
      • vilka andra ord påminner om det svåra?
  • Strategier som hjälper dig:
    • Läs hela meningen och se om det gör att du förstår ordet
    • läs texten före och efter ordet. Ordet kanske dyker upp i andra sammanhang och du kan få flera ledtrådar.
    • tänk på vad för sorts ord det är?
      • är det ett substantiv, ett verb, ett adjektiv?
      • Sista utväg – titta i en ordlista men ta de andra strategier först.

Aktiviteter efter läsningen

  • Sant eller falsk? S 49 – Rätta de påståenden som är fel.
  • I en grupp med 3 eller 4:
    • Dela in texten i olika avsnitt och skriv en sammanfattning på max 15 ord.
    • skriv en rubrik till varje avsnitt
    • sammanfatta – återberätta texten för en kamrat. (högst en minut)

Vi hörs!

 

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s